שירה אזולאי
תשרי תשפ"ב

הנוסחה שתשאיר אותך חזקה עד נעילה, ואף יותר בעז"ה

שנה טובה לך, 

מקווה שימי ראש השנה עברו עלייך בטוב בעז"ה.

 

הימים עוברים, עוד רגע ערב יום הכיפורים

יום גדול ומהותי כל כך לכלל ולפרט

את רוצה לנצל את היום לתפילה ועבודה אישית

אבל הצום מאיים עלייך, שואב ממך כל אנרגיה אפשרית.

 

היום אני כאן כדי לתת לך כמה עצות מעשיות

שבעז"ה יאפשרו לך לעבור את הצום בקלות וביעילות

כך תוכלי להתפלל ללא הסחות דעת של רעב וחולשה.

 

ככל שתקדימי ליישם את הכללים, כך השפעתם תהיה משמעותית יותר. מומלץ ליישם כבר יומיים לפני הצום.

 

הכללים הבסיסיים הם אלו:

  1. מרבים בשתיית מים או חליטת צמחים, אם יש צורך בשתייה ממותקת, מעדיפים מיצי פירות טבעיים. (אופציה מעולה היא מיץ ענבים)

 

  1. נמנעים או לכל הפחות מפחיתים באופן משמעותי צריכת קפאין ואלכוהול (קפה, תה, יין, שוקולד)

 

  1. ממעיטים שימוש בסוכר ומלח שאחת מתכונותיהם היא לספוח נוזלים.

 

  1. מרבים באכילת פירות וירקות חיים שיעשירו אותנו בוויטמינים, מינרלים ונוזלים.

 

  1. ממעיטים באכילת חלבון מן החי שמכביד על מערכת העיכול.

 

  1. מחליפים דגנים פשוטים בדגנים מלאים. משתדלים להפחית בפחמימות.

 

תפריט אפשרי ומומלץ:

מכיוון שידוע כי כל האוכל בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי, אני מביאה כאן סדר יום עם תפריט מלא, יותר מדי בשבילך? דלגי על ארוחת הבוקר או ארוחת הצהריים (ממליצה מאוד לא לוותר על הארוחה המקדימה)

פתחי את היום בשתיה, זכרי כי שתיה מרובה בזמן קצר אינה נספגת בגוף אלא מופרשת ממנו. לכן חשוב לשתות במהלך היום ולא רק לקראת הצום. נוזלים של ירקות ופירות נספגם בגוף בצורה הטובה ביותר, וזאת סיבה נוספת להרבות באכילת פירות וירקות ערב הצום.

 

ארוחה מקדימה – אכילת פירות על קיבה ריקה היא האופציה האידיאלית, לכן כדאי לפתוח את היום בארוחת פירות.

תוכלי להכין סלט פירות גדול, סמודי או שייק פירות, מומלץ לשלב אגוזים ושקדים טבעיים, השומן המצוי בהם תורם לתחושת שובע וגם ממתן את עליית הסוכר המצוי בפירות.

שילוב עלים ירוקים גם הוא יעשיר מאוד את המנה, באופן אישי ממליצה על שילוב של קלחי סלרי שמשתלבים נפלא גם מבחינת טעם וגם מבחינת מרקם.

 

ארוחת בוקר – כריך כוסמין או קמח מלא בתוספת ממרח אבוקדו / טחינה / חומוס (עדיפות לממרח על בסיס שומן איכותי) לצד שפע ירקות חיים.

 

ארוחת צהריים – מרק ירקות / פשטידת ירקות / ירקות מאודים בתוספת דגן מלא כמו קינואה / בורגול / כוסמת / אורז וכד'

 

ארוחת ביניים – פרי, המלצה מיוחדת על ענבים (לסוכר הענבים השפעה ארוכת טווח) לעומת זאת כדאי להימנע מאכילת אבטיח (שמעודד הפרשת שתן ויגרום לנו לאבד מהנוזלים שטרחנו לצבור)

אופציה נוספת היא תמרים עם אגוזים ושקדים.

 

סעודה מפסקת – חלת כוסמין או קמח מלא. מנת דג (לנוהגים לאכול)* לצד מנת ירק ובצרוף שפע ירקות חיים, דגש על ירקות ירוקים ותוספת נבטים. השתדלי שהירקות יהוו את עיקר הארוחה.

*כדאי להפחית באכילת חלבון מן החי, אך בהתחשב בכך שמדובר בסעודה מפסקת על תקן סעודת חג, העדיפי מנת דג איכותית על מנת עוף (והחשוב יותר הימנעי מהכנת בשר שהעיכול שלו כבד ביותר)

 

שימי לב!! חשוב מאוד לא לסיים את הארוחה בתחושה כבדה

אכלי כדי שביעה, אוכל נוסף לא ייתן לך יותר אנרגיה בצום, אלא להפך.

 

צאת הצום

לאוכל שתבחרי לאכול לאחר הצום תהיה השפעה משמעותית להרגשה טובה וחיונית במיידי וביום שאחרי.

פתחי במנת נוזלים, מים, חליטת צמחים או מיץ טבעי

הטוב ביותר הוא לשבור את הצום על ארוחת פירות

תוכלי לשלב תמרים שקדים ואגוזים שיספקו לך אנרגיה זמינה ואיכותית

מאוחר יותר, אם יש לך צורך בארוחה נוספת העדיפי מרק או תבשיל ירקות על פני פחמימות.

 

לפני שנפרד, חשוב שתדעי..

תופעות הלוואי בצום אלו תופעות של תהליך מבורך המתרחש בגוף

תהליך ניקוי המתאפשר לגוף בזמן מנוחה של מערכת העיכול

אך יש בכוחנו למתן את אותן תופעות בבחירת תפריט נכון קודם הצום

ואפילו להפיק ממנו תועלת אם בחרנו לשבור אותו בצורה מושכלת.

 

בברכת גמר חתימה טובה!!

וצום קל ומועיל..

שירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות